zaterdag 19 april 2014

Veldbezoek 13 april: Duivendrechtse polder


Gisteren een rondje Duivendrechtse polder gedaan onder een wisselende lucht en een stevige wind.. Vanaf het fietspad bij Nico Zeldenrijk bij het ijzeren hek zat de eerste kievit zat niet op het nest. Uit kan eigenlijk niet, dus onzeker of dat goed gegaan is. De tweede kievit was eerder gaan broeden en zat er nog wel. Verder een drietal paren scholeksters en twee paar bergeenden. Vanaf het fietspad langs de A2 zag ik bij Gerard Stam  een visdief rusten op een paaltje bij een plank over de sloot. Mijn eerste van dit jaar. Helemaal in het noorden van de polder zaten er vooral scholeksters en zwarte kraaien in het land. Tot mijn verbazing vloog er ten zuiden van Kraaienbeek een baltsende kievit rond en er zat zowaar een vrouwtje kievit op een van de percelen daar. Verder liep er een tureluur in de sloot en zwommen er twee paar slobeenden in die hoek.

Vanaf Hugo den Boer het land in gegaan. Op het erf een kraaiennest en twee boerenzwaluwen, verder een koolmees en een witte kwikstaart. In het land op minstens twee plekken kieviten met nest indicerend gedrag plus een nest indicerende grutto. Eén kievitsnest vond ik, de andere ligt mogelijk net op het andere perceel. Verder diverse paartjes tureluur, maar vermoedelijk nog zonder nest. Op het juniland lijken twee paar tureluurs, een kievit- en een scholeksterpaar te gaan broeden. Op de voormalige percelen van Adri Stam telde ik 6 paar kieviten, 2 paar grutto’s, een tureluurpaar en twee paar scholeksters. Boven de percelen van Gerard Stam vlogen 10 grutto’s luid roepend achter elkaar, maar dit waren vooral mannen. Waar zijn de gruttovrouwen? Eén gruttonest had Gerard al gevonden, een tweede vond ik erbij met een indicatie voor een derde.  Tussen de hekken op de dam met de gesnoeide knotwilg viel me op dat er een tureluur stond te ‘ja-knikken’. Dat is een aanduiding vo  or een nest en jawel, na even lopen verdween die in een pol gras. Daarachter liep een kievit en ook die ging op zijn nest zitten. Vlakbij stond een merktak van Gerard, die ook al had gespeurd dat hier iets moest zitten.  Vervolgens naar de boerderij en even gezellig koffie gedronken met de familie Stam.  Op het erf zag ik een zingende spreeuw, een koolmees en een huismus, nog geen zwaluwen. Daarna terug door het land en vond ik bij Hugo de grutto net op het andere perceel. Met Hugo nog even gesproken over het maaien dat volgens hem over uiterlijk twee weken gaat beginnen.  Het gras lijkt vroeg gemaaid te gaan worden en de vogels zijn niet zo vroeg. Dat wordt nog even flink doorzoeken de komende weken want dat zal nodig zijn.

 

Aad van Paassen

 

 

Geen opmerkingen: