donderdag 9 mei 2013

Veldverslag 3 mei: Ronde Hoep


Vandaag bij Gerard Timmer langs gegaan. Hij had gemaild dat de koeien morgen verweid zouden  worden  naar het perceel waar ik vorige week diverse nesten had gevonden. Er waren nesten verdwenen, dus ik moest nodig even komen kijken. Dus met zweet in mijn schoenen erheen; helaas waren (gelukkig
alleen) de kievitsnesten verdwenen. De tureluur lag er nog en zelfs de slobeend was doorgegaan. Zou het nu toch eens goed gaan? Doorlopend doe ik een slag over een deel waar ik uit een ooghoek een tureluur had zien wegvliegen. En  zowaar prijs, want het polletje gras was door de tureluur vervlecht en daardoor herkenbaar. Schuin wegstekend naar de overgang met het volgende perceel springt er nog een tureluur uit het gras: 4 eieren. Op drie plekken in de huiskavel van Gerard hadden  slobeendenmannen het met elkaar aan de stok. Dat gaat nog een probleem worden om ze op tijd te vinden.  Na
toch al redelijk lang zoeken op een perceel naar kievitsnesten vloog er plots een tureluur weg waar ik toch al een keer langs was gelopen. Het werd hem blijkbaar nu toch te heet onder de poten. Teruglopend naar het erf kwam ik Gerard  weer tegen en kon hem de verborgen ligging van de tureluurnesten laten zien op het te beweiden perceel. Die worden bij hem beschermd met palen en draad want dat werkt bij zijn melkvee fantastisch. Nog beter dan met nestbeschermers. Op het erf telde ik vier paartjes boerenzwaluwen, enkel huismussenparen, het
nog steeds bezetten kraaiennest en een spreeuw die d e steenuilenkast binnenging. Krakers op het erf dus! Verder was het rustig, maar in de beplanting langs de tuin zit vast meer. Dat komt een volgende keer wel weer. Hopelijk is het daar weer net zo zonnig en de moeite waard als deze keer. 

Aad van Paassen

Geen opmerkingen: