vrijdag 7 juni 2013

Verslag veldbezoek 1 t/m 31 mei: Bovenkerkerpolder, een bloemlezeing



Ik ben 1 mei geweest met Trudy. We hebben één kievitsnest gevonden met 4 eieren in het vierde perceel vanaf links. Het eendennest in het derde perceel was gepredeerd, waarschijnlijk door kraaien. De steenuil liet zich deze keer niet zien. De broer van Henk heeft ons laten zien welke vogels er op het erf broeden. Dat is niet mis: boerenzwaluw, Turkse tortel, houtduif, koolmees, vier  eenden, een paar meerkoeten en waarschijnlijk ook winterkoning en merel. In de knotwilg op de hoek met de Amsteldijk: kauwen. Verder op 1 mei aan erfvogels gehoord: tjiftjaf, nijlganzen, vink, koolmees, groenling.

Op 8 mei zijn we niet geweest, omdat het dreigde te regenen. Op 15 mei ben ik zelf geweest: Henk had op het vierde perceel van links een meerkoetnest gevonden, een Tureluurnest en een Gruttonest (met nestbeschermer). In het perceel naast de golfbaan had Henk een kievitnest gevonden, maar dat was al uit. Omdat ik alleen was ben ik toen enkel op het perceel geweest waar het gras hoog staat, om te maaien. Daar niks gevonden. Ik trapte zo wat op een lepelaar.

Op 24 mei ben ik weer geweest en wezen kijken bij het vierde perceel. Echter achtervolgd door alle koeien, ging dat een beetje snel. Ik zag het gruttonest onder de nestbeschermer met vier eieren die op uitkomen stonden. Hoeveel kans maken deze beestjes met de koeien erbij?

Op 26 mei ben ik ‘s avonds geweest toen de koeien op stal stonden. Ik ben de nestbeschermers afgelopen. De twee kievitsnesten op het perceel naast het laat-maaien waren beiden uit. Ik kon de schilfers zien liggen. Nestbeschermers meegenomen. Het perceel ernaast met de meerdere nesten: de meerkoet heeft vijf eieren. in het gruttonest nog één ei, daarnaast een dood kuiken, ik heb de foto meegestuurd. twee tot drie dagen oud en een kwetsbare periode, jammer. Het tureluurnest heb ik niet gevonden. Daar stond geen nestbeschermer bij. Ik hoorde de tjiftjaf, de zwarte kraai, de eksters, winterkoning. De merel zat heerlijk te fluiten( het was avond). En de witte kwikstaarten waren ergens aan het nestelen; ze vlogen met nestmateriaal.

Op 29 mei ons eerste scholeksternest. Helaas in het veld waar Henk van Schaik snel wil maaien maar het is goed zichtbaar. Het gruttonest met het dode kuiken ernaast was nu helemaal uit. Er zat ook weer een lepelaar. Rond vijf uur ging het onweren en flink regenen en zijn we vlug vertrokken. De erfvogels waren toch heel stil. Mark heeft een telling gedaan op de laat-maaien percelen en schatte het op 4/5 tureluurs en 4/5 gruttos. Henk vertelde al dat een keer een vreemde hond door de velden liep en alles opvloog met de kraaien er achter aan. Er is besloten tot een week later maaien in ieder geval.

 

Leon Quaden

Geen opmerkingen: