zaterdag 14 april 2012

10 april


Van: Ron Korrel

Locatie: Rondehoep west 46, Ouderkerk aan de Amstel, biologisch melkveebedrijf van Wes Korrel 

Vorig weekend lagen er vier kievitsnesten. Dit paasweekeinde vonden we er nog vijf nesten bij. Ten opzichte van de voorgaande jaren loopt het aardig gelijk op. Tot dusver dus geen terugval of een latere start te bekennen van de kievitslegsels.

Ook liggen de nesten weer op precies dezelfde percelen, en wel “onder de wetering”. Jaren geleden had ik vaak nesten “boven de wetering”, maar sinds de grote aantrekkingskracht van het reservaatgebied van Landschap Noord-Holland lijken de weidevogels van “boven de wetering” doorgetrokken te zijn naar het centrum van de polder (het reservaat).

Tijdens het rondje dit weekend ook weer verschillende tureluurpaartjes gezien die zich pogen te vestigen nabij de kievitsnesten. Eén tureluur betrapte ik wegvliegend bij een kievitsnest, duidend op een nest. Ik ben nog niet gaan zoeken omdat ik gezien het koude weer niet te lang in de buurt wilde rondhangen.

Gelukkig zijn er ook weer een paar gruttoparen te zien op dezelfde percelen. Daar waar ik vorig weekend nog een groep grutto’s van zo’n 12 stuks zag rondscharrelen, zie je nu dat ze gepaard zijn en dat ze op zoek gaan naar een geschikte nestplaats.

Ook zie ik enkele scholeksterpaartjes rondscharrelen, maar nog geen nest. 

Gisterenmiddag ben ik even doorgelopen richting het reservaatgebied en zag, zoals verwacht, ook daar een aantal kieviten op hun nest zitten. Nog geen gruttonest kunnen bespeuren door de verrekijker. Zoeken doe ik daar niet, omdat in het reservaatgebied voorlopig geen werkzaamheden zijn.

Prachtig was op afstand te zien dat er een havik in het gras zat rond te kijken, wachtend voor een kans op een prooi. Een paar stappen dichterbij en daar ging de havik op de veren. Er zijn overigens nog steeds kleine groepjes smienten te zien in het reservaat.

Iemand schreef over een eendennest in een knotwilg. Ook bij mij op het erf heb ik in één van de knotwilgen langs de slootkant ieder jaar een eendennest.

In het voorjaar leg ik er altijd wat stro in, zodat het bedje letterlijk gespreid is. En ook dit jaar zit er weer een eend te broeden op haar eitjes. Deze zit er al ruim 3 weken, dus in de komende week gaat deze uitkomen. Omdat het nest nogal diep in de wilg zit, zal ik, net als voorgaande jaren, wel even moeten assisteren om de kleine pullen eruit te halen. Prachtig om te doen.  

Jammer van het koude en natte weer van 2 de Paasdag. Volgend weekend hopelijk wat beter.  

Zie onderstaand kaartje met de gevonden nesten van dit moment.  

Ik betrap mij er dit jaar overigens op dat ik alleen nog maar met de GPS werk en de agenda nog niet heb ingevuld.  

Vriendelijke groet, Raymond & Ron Korrel

Geen opmerkingen: