maandag 16 april 2012

14 april

Van: Aad van Paassen

Duivendrechtse polder 14 april
Op 14 april weer een ronde gemaakt in de Duivendrechtse polder. Naast ruim 60 zwarte kraaien op de percelen in het noordelijk gedeelte rond zorgboerderij Klarenbeek waren daar zes paartjes scholeksters aanwezig en één hele kievit. De grutto van vorige week was er niet meer. Bij Hugo en Aletta de Boer telde ik drie scholeksterparen waarvan één paar nog steeds met nest. Dit keer zag ik hier geen tureluurs, maar als die in de slootkant staan zie je ook makkelijk over het hoofd. Ik telde een groep van 50 wulpen en er kwam ook nog een witgatje langs. Bij de boerderij zag ik de eerste boerenzwaluwen rondvliegen. Bij Adri Stam waren twee gruttomannen aan het baltsen en landen naast het perceel met uitstel van maaien. En als klap op de vuurpijl: mijn eerste paartje slobeenden van 2012 in de polder. Nu afwachten waar die het nest gaan maken. Adri vertelde me dat hij dit voorjaar naar Friesland verhuist met zijn bedrijf maar het grasland hier nog in gebruik houdt. Bij Gerard Stam telde ik vier gruttomannen/paren, waarvan van één het nest weten te liggen. Er liggen nu vier kievitsnesten en bij die ene in dat kuiltje van vorige week een tureluurei. Er zijn hier minstens drie paar tureluurs aanwezig, dus dat wordt opletten de komende weken. Het wordt tijd om grutto- en tureluurnesten te vinden. Het gras is nu nog kort en open, dus de eieren en het nest zijn nog relatief makkelijk te zien. Prachtig weer en dus weer een genot om in de polder te zijn. Ik liep hier zomaar tegen twee jonge haasjes aan die zich (heel verstandig) stil hielden in het niet zo lange gras.

Geen opmerkingen: