maandag 8 april 2013


Van    Aad van Paassen
Datum  Zondag 7 april

Vandaag mijn eerste ronde gedaan in de Duivendrechtse polder. Vooral vanaf de weg want in het land leek het nog erg rustig. In het noorden tegen de A10 zag ik direct die witte fazantenhen weer lopen. Die heeft het dus nog steeds overleefd, een mirakel. Het aantal zwarte kraaien viel mee, ik kwam tot 50 exemplaren tot Hugo den Boer. Dat waren er vorig jaar af en toe 200. In het noordelijke stuk liepen 5 scholeksterparen rond, een kievit en een tureluur. Bij Hugo den Boer was het ook rustig. Ik zag één scholeksterpaar en enkele paartjes krakeenden. Hugo was klaar met bemesten van het grasland vertelde hij, maar het slepen (en liefst ook rollen) moest nog gebeuren. Dat zou nog wel eens riskant kunnen worden als er nesten komen. Afgelopen vrijdag (5 april) hadden hij en Aletta al wel de eerste boerenzwaluw gezien. Direct zelf ook kijken natuurlijk, maar de vogel was niet meer te vinden. Jammer, nu kan ik hem zelf nog niet tellen. Verder zat er op hun erf een merel te zingen en vloog er een witte kwikstaart rond. Rustig met de erfvogels dus bij Hugo en Aletta.

Bij Gerrit Stam waren veel meer erfvogels te zien en tge horen: vink, koolmees, pimpelmees, huismus en spreeuw en vast nog wel wat gemist. In het land leek het rustig, maar ik kon het niet laten om er toch even in te lopen. Toen bleken er 8 kievitmannen aanwezig die veel ge'kiewit' hun territorium afbakenden. Er vlogen drie tureluurparen op en achteraan tegen de A2 liep een gruttopaar te foerageren. Vlak voor mijn voeten vloog een veldleeuwerik op en even later sprong een graspieper op uit de slootkant. Zittend tegen het hek achteraan had ik met de zon in de rug een prachtig overzicht over alle percelen. Binnen 10 minuten waren de kievitmannen weer terug en vol in actie. Al met al weer een genot om daar even in het land te mogen lopen.

 
PS: 's middags in de wijk een grote gele kwikstaart!!

Geen opmerkingen: