dinsdag 30 april 2013

Veldverslag 28 april: Ronde hoep

Inmiddels hebben Elly en ik twee zaterdagmiddagen gezocht naar de eerste nesten en met resultaat. De eerste zaterdag 5 nesten en de tweede keer nog eens vijf nesten met daarbij zelfs een gruttonest. Het noteren van de nesten doe ik met het GPS weidevogelprogramma op een PDA maar ook als schaduwadministratie in het traditionele registratieboekje met losse kaart. Het markeren van de nesten is geen overbodige luxe gezien de periode van rollen/slepen. Wes vond afgelopen week tijdens het rollen nog twee kievitsnesten welke direct met nestbeschermer werden uitgerust omdat het beweiden op deze percelen inmiddels was begonnen.

Gisteren (28 april) weer even op pad geweest en ik vond een tweede gruttonest en twee tureluurs. Het grappige is dat de tureluurs zich nu gemakkelijk op het oog laten vinden omdat het gras nog niet zo lang is. Waar je normaal iedere graspol rondom de markering moet onderzoeken, zie je het nest nu op korte afstand al liggen. Toch weer enig voordeel van de traag op gang komende grasgroei.

Ook zijn er een aantal scholeksterparen aanwezig maar die weten mij met hun schijn-broedgedrag steeds weer te foppen. Een nest dus nog niet gevonden.

Jammer genoeg één kievitsnest gepredeerd door een kraai en één van de twee nestbeschermers was door het vee omver gewerkt. Helaas is ook dat kievitsnest verloren gegaan.

Op de boerderij laten de boerenzwaluwen zich weer volop zien en zijn volop in de weer met de nestvoorbereiding. Broeden doen ze altijd in de open schuren van Wes op de boerderij. Sinds vorig jaar heb ik een groot gat in mijn bergkapschuur gemaakt in de hoop dat er ook in mijn schuur eens een zwaluwtje komt broeden. Ook de erfvogels laten volop van zich horen. Koolmezen, merels, mussen, tjif tjafs en zelfs een paartje groenlingen signaleerde ik gisteren op de boerderij.

Frappant was de vondst van een dode dwergvleermuis bij mij op zolder. Mijn huis heeft nog een ouderwets riet-onderschoten dak waar nog wel eens wat insecten en overige fauna door naar binnenkruipt. Direct onder het zolderraampje lag het kadavertje. Wat een prachtig beestje is dit. Hele fijne klauwtjes, rechtopstaande oortjes en een donkerbruine zachte vacht op het lichaam.

Ron Korrel



Geen opmerkingen: