dinsdag 30 april 2013

Veldverslag 29 april: Bovenkerkerpolder


Op 29 april hebben we 's middags met z'n drieën het land van Cor Koster bezocht. Er stond veel wind maar er was ook een lekker zonnetje.

Perceel 12: 1x kievit 4 eieren, 1x grutto 4 eieren. Op perceel 12 hebben we één nieuw kievitsnest gevonden. We hadden er al twee op 16-4 gevonden. Deze waren nu leeg. In eentje vonden Hetty en Jan nog een dop. Een gruttonest in de buurt had nu vier eieren, op 16-4 nog maar één. Dat ei was toen waarschijnlijk vers gelegd, het stond toen nog recht overeind. In de buurt van deze nesten lag een scholekster waar de kop van was afgebeten. Van de borst waren wat veren geplukt. Waarschijnlijk omgebracht door een roofvogel, hoewel ik ook een plek in het gras heb gezien waar een beest gegraven heeft.

Perceel 13: 1x grutto 4 eieren. Na wat observeren zagen we op ca. 100 meter afstand een gruttokoppie in het gras. Jan hield hem in het oog met een spottingscope en ik ging er recht op af. Na vier stappen vloog de grutto al op. Maar tot mijn verrassing vond ik het nest in één keer. Geweldig leuk. Dit is veel leuker dan lopend het land afzoeken.We hebben nog een tijdje staan te kijken naar een terugkerende grutto. Maar die bleef lekker staan terugstaren en ging niet zitten.

Perceel 14: 2x kievit, 3 en 4 eieren. Op het maïsland hebben we al drie kievitsnesten gehad, maar die werden gepredeerd. Gelukkig hebben we er nu weer twee gevonden. Nog niet zoveel als vorig jaar, hopelijk worden het er meer.

Erfvogels: Op 16 april zag ik bij Cor voor het eerst 3 zwaluwen. Twee er van zijn in ieder geval boerenzwaluwen. Ik heb er eentje voorin de stal zien zitten. Op 23 april zaten er twee naast elkaar op hekje in de boomgaard. In de grote stal zitten minimaal 7 witte duiven. Een aantal jaar geleden zijn er twee komen aanvliegen en de groep breidt zich uit. Ik kan ze niet online invoeren, want ze komen niet in de lijst voor. In de grote stal zitten ook nog wat mussen, waarschijnlijk twee nesten. Ik heb de nestelplekken gezien en de mussen gehoord, maar de mussen zelf nog niet gezien. Verder zien we regelmatig twee spreeuwen en een witte kwikstaart op het erf. Bij de oprit is nog een nestkastje waar ik twee koolmezen in en uit heb zien vliegen. Het was een mooie middag. Rozig, trots (=> vinden van gruttonest) en voldaan kwam ik thuis.

Volgende keer als het goed is op pad met de pda die de werkgroep Weidevogelbescherming van het IVN Amstelveen via het Landschapsfonds Amstelland aan ons ter beschikking heeft gesteld.

 

Otto Versteeg

Geen opmerkingen: